پایان سکوت «معین» پس از 9 سال/کارنامه فصل آخر دولت دهم/توافق در «پرانتز»

صبح امروز در ویترین دکه‌های روزنامه ‌فروشی، تیترهای متنوعی از پایان سکوت «معین» پس از 9 سال و کارنامه فصل آخر دولت دهم تا توافق در «پرانتز» به چشم می‌خورد.

خبرگزاری فارس: پایان سکوت «معین» پس از 9 سال/کارنامه فصل آخر دولت دهم/توافق در «پرانتز»
 

 

به گزارش خبرگزاری فارس، برخی از روزنامه‌های صبح امروز کشور مهم‌ترین عناوین خبری خود را به مطالب زیر اختصاص دادند:

* کیهان

ـ تازه‌ترین خبرها از عراق

ـ عقب‌نشینی سنگر به سنگر داعش

ـ روحانی: تعامل سازنده با دنیا به معنای فروختن استقلال کشور نیست

ـ فریاد یکپارچه مردم در خیابان‌های بحرین

 



 

کدام زن و مرد «عزیز» خدا هستند
توصیه‌های اخلاقی حاج اسماعیل دولابی درباره خانواده

مرحوم حاج‌اسماعیل دولابی می‌گفت: مادرت را ببوس، دستش را بوسه بزن، پایش را ببوس، تا به گریه بیفتد، وقتی گریه افتاد خودت هم به گریه می‌افتی. آن وقت کارت روی غلطک می‌افتد و خدا همه درهایی را که به روی خودت بسته‌ای باز می‌کند.

خبرگزاری فارس: توصیه‌های اخلاقی حاج اسماعیل دولابی درباره خانواده
 

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، نظام خانواده، نظام ارزشمند و محبوبى است که در اسلام هیچ بنایى محبوب‌تر از او پایه‌ریزى نشده است. پیامبر اکرم(ص) مى‌فرماید: در اسلام هیچ نهادى محبوب‌تر و عزیرتر از تشکیل خانواده در نزد خداوند بنا نشده است.

هیچ فایده‌اى بعد از نعمت اسلام برتر و مفیدتر از این براى مرد مسلمان نیست که او همسرى داشته باشد که هروقت به او نگاه کند مسرور و شاداب شود و هنگامى که به او دستور دهد اطاعت کند، و هر وقتى که از نزدش برود حافظ جان خود و مال همسرش باشد.

 



ماجرای روسری قرمز با گل‌های درشت/ اولین هدیه چمران به غاده قبل از ازدواج

در یکی از سفرهایی که به روستاها می‌رفت، همراهش بودم. داخل ماشین هدیه‌ای به من داد - اولین هدیه‌اش به من بود و هنوز ازدواج نکرده بودیم - خیلی خوشحال شدم و همان‌ جا باز کردم و دیدم روسری است، یک روسری قرمز با گل‌های درشت.

خبرگزاری فارس: ماجرای روسری قرمز با گل‌های درشت/ اولین هدیه چمران به غاده قبل از ازدواج
 

 

خبرگزاری فارس-گروه کتاب و ادبیاتسال‌ها ار آرام گرفتن چمران می‌گذرد. روزهای تکاپو و از پشت صخره‌ای پشت صخره دیگر پریدن و پناه گرفتن، و روزهای جنگ‌های سرنوشت‌ساز پایان یافته‌اند و اکنون در این روزگار به ظاهر آرام، «غاده چمران» با لحنی شکسته، داستانی روایت می‌کند؛ «داستان یک نسیم که از آسمان روح آمد و در گوشش کلمه عشق گفت و رفت به سوی کلمه بی‌نهایت.»

سال‌ها از روزی که سرانجام چمران در این زمین آرام گرفت، می‌گذرد و این بار غاده داستانی از تاریخ این سرزمین روایت می‌کند؛ «مرد صالحی که یک روز قدم زد در این سرزمین به خلوص.»

31 خرداد مصادف است با سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران، مردی که زندگی پر فراز و نشیبی داشته و زندگی‌اش سراسر شیدایی و دلداگی است.

 



 

آیت الله بهجت1- زیارت شما قلبی باشد. در موقع ورود اذن دخول بخواهید، اگر حال داشتید به حرم بروید. هنگامی که از حضرت رضا علیه السلام اذن دخول می‌طلبید و می‌گویید:«أأدخل یا حجة الله: ای حجت خدا، آیا وارد شوم؟»

به قلبتان مراجعه کنید و ببینید آیا تحولی در آن به وجود آمده و تغییر یافته است یا نه؟ اگر تغییر حال در شما بود، حضرت علیه السلام به شما اجازه داده است. اذن دخول حضرت سیدالشهداء علیه السلام گریه است، اگر اشک آمد امام حسین علیه السلام اذن دخول داده‌اند و وارد شوید.

اگر حال داشتید به حرم وارد شوید. اگر هیچ تغییری در دل شما به وجود نیامد و دیدید حالتان مساعد نیست، بهتر است به کار مستحبی دیگری بپردازید. سه روز روزه بگیرید و غسل کنید و بعد به حرم بروید و دوباره از حضرت اجازه ورود بخواهید.

2- زیارت امام رضا علیه السلام از زیارت امام حسین علیه السلام بالاتر است، چرا که بسیاری از مسلمانان به زیارت امام حسین علیه السلام می‌روند. ولی فقط شیعیان اثنی عشری به زیارت حضرت امام رضا علیه‌السلام می‌آیند.

3- بسیاری از حضرت رضا علیه السلام سؤال کردند و خواستند و جواب شنیدند، در نجف، در کربلا، در مشهد مقدس،- هم همین طور - کسی مادرش را به کول می‌گرفت و به حرم می‌برد. چیزهای عجیبی را می‌دید.






چکیده ای از اندیشه های آیت الله العظمی بهجت (ره)

در زمینه: نماز!

 


نماز، بالاترین وقت ملاقات و استحضار و حضور در محضر خدا است... نماز برای خضوع و خشوع جعل شده است با همه مراتب خضوع و خشوع!

- نماز، جامی است از اَلّذ لذایذ(لذت بخش ترین لذت ها) که چنین خمری خوشگوار در عالمِ وجود نیست.

- نماز اعظم مظاهر عبودیت است که در آن توجه به حق می شود.

- تمام لذت ها روحی است و آنچه از لذات که طیب (عطر) و یا از راه نساء به صورت حلال تکویناً مطلوب است بیش از آن و به مراتب بالاتر در نماز است.

- قرب مراتبی دارد و بالاترین لقاء است و هر مرتبه از مراتب قرب را مقربی است که بالاترین آنها نماز است.

- نماز عروج مومن است و عروج مستلزم قرب و لقاء است مومن بعد از لقاء او نه تنها به سراغ حبشیه( زن زشت، کنایه از غیر خدا) نخواهد رفت که خیال او را هم نخواهد کرد.

- ما عظمتی نداریم همین اندازه عظمت داریم که می ایستیم بعد همین را در رکوع نصفه می کنیم و بعد به سجده و خاک بر می گردیم.





تقلا برای دور زدن قانون و احیای حزب منحله مشارکت/ تواضع زیادی یکی از سران فتنه

همزمان با بازسازی کارگزاران، اعضای حزب منحله مشارکت درصددند با تغییر نام، این حزب ساختارشکن را احیا کنند.

خبرگزاری فارس: تقلا برای دور زدن قانون و احیای حزب منحله مشارکت/ تواضع زیادی یکی از سران فتنه
 

 

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ اخبار ویژه روزنامه‌های چهارشنبه ( 28 خرداد) به شرح زیر است:

کیهان

تواضع زیادی یکی از سران فتنه نمی‌خواهم به قدرت بازگردم!

نشریات زنجیره‌ای با انتشار اظهارات محفلی خاتمی در صفحه اول خود از قول وی نوشتند «نمی‌خواهم به قدرت بازگردم».روزنامه‌های ابتکار، آرمان، اعتماد و شرق با تیترهایی نظیر «نمی‌خواهم به قدرت باز گردم»، «ما نباید دیگر به قدرت باز گردیم»، «نه می‌خواهم و نه می‌خواهند به قدرت بازگردم» و «وداع خاتمی با قدرت»، اظهارات خاتمی را منتشر کرده‌اند.ابراز بی‌میلی خاتمی به قدرت در حالی است که وی یکی از مجرمان اصلی جنایت و خیانت افراطیون در فتنه‌انگیزی سال 88 است به ویژه که او اذعان کرده ادعای تقلب در انتخابات دروغ بوده است. نام خاتمی در سال 92 به عنوان نامزد اصلاح‌طلبان نیز مطرح بود اما وی صراحتاً گفته بود اگر نامزد شود، رد صلاحیتش قطعی است و او نمی‌خواهد رد صلاحیت نیز به پرونده‌اش اضافه شود. گفتنی است طی سال‌های اخیر با وجود ابراز کناره‌گیری از قدرت و بازنشستگی سیاسی از سوی برخی چهره‌های سیاسی، شیادان حرفه‌ای به دقت ضرورت همین چهره‌ها را مانند یک سرباز صفر به میدان فراخوانده و به بازی گرفته‌اند.

 



 

بانوی آلمانی در رودسر مسلمان شد

یک بانوی مسیحی آلمانی با حضور در دفتر امام جمعه رودسر و با قرائت شهادتین به دین اسلام مشرف شد و نام فاطمه را برای خود برگزید.

خبرگزاری فارس: بانوی آلمانی در رودسر مسلمان شد
 

 

به گزارش خبرگزاری فارس از رودسر، یک بانوی مسیحی آلمانی ظهر امروز با حضور در دفتر امام جمعه این شهر و با قرائت شهادتین به دین اسلام روی آورد.

«سهیلا امیلیا چایکا» بانوی تازه مسلمان شده آلمانی 41 ساله است و پس از مشرف شدن به دین اسلام نام «فاطمه» را برای خود انتخاب کرد.

وی از یک مادر همدانی و پدر آلمانی است که پدرش در زمان امام خمینی(ره) در قم مسلمان شده بود.

فاطمه امیلیا چایکا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رودسر درباره دلیل گرایش خود به دین اسلام اظهار کرد: حدود پنج سال است که درباره دین اسلام مطالعه می‌کنم و با اعتقاد و آگاهی کامل مسلمان شده‌ام.

وی با اشاره به علاقه‌مندی خود به دین مبین اسلام تصریح کرد: من آنگونه که شایسته بود، نتوانستم عظمت خدا را در دین مسیحیت جستجو و درک کنم و همین امر موجب گرایش من به دین اسلام شد.

حجت‌الاسلام محمدعلی دستجردی امام جمعه رودسر نیز در این مراسم با بیان اینکه اسلام دین کاملی است و همه ادیان دین اسلام را بشارت داده‌اند، اظهار کرد: اسلام دین غنی و سرشار از معرفت، انسانیت، مهربانی، برادری و برابری است و همین امر موجب شده تا این بانوی مسیحی با عنایت خداوند به دین مبین اسلام مشرف شود.

 



درخواست مجمع روحانیون برای برگزاری راه‌پیمایی/ شناسایی ضارب حجاریان در بین هواداران موسوی/ ایده طنزآلود کروبی

سعید عسگر ضارب سعید حجاریان در جریان آشوب‌های خیابانی به نفع میر‌حسین موسوی وارد میدان شده بود که از سوی دستگاه‌های امنیتی شناسایی شد.

خبرگزاری فارس: درخواست مجمع روحانیون برای برگزاری راه‌پیمایی/ شناسایی ضارب حجاریان در بین هواداران موسوی/ ایده طنزآلود کروبی

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، فتنه 88 و آثار سیاسی اجتماعی آن و شکاف‌هایی که در جامعه ایجاد کرد، ایجاب می‌کند که رسانه‌ها با بازخوانی وقایع آن 8 ماه به یادآوری خیانت‌ها و جنگ فتنه‌گران علیه جمهوریت نظام بپردازند.

آنچه در ادامه می‌آید بازخوانی وقایع فتنه 88 در روز 27 خرداد است:

ـ درخواست مجمع روحانیون برای تجمع 30/03/89

ـ صدور بیانیه شماره 5 موسوی و دعوت به ادامه اغتشاش

ـ جوسازی در ارتباط با کشته‌شدگان حوادث و سیل اتهام‌زنی به بسیج

ـ طرح مقدماتی ادعای تجاوز به بازداشت‌شدگان توسط حبیبی

 


ماجرای قطع میکروفون نماینده توسط هاشمی

اعتراض آقایان این است که این همه مطالب موهن که در نامه بنی صدر هست شما نمی‌خوانید ولی فقط یک جمله لفظی را از تریبون مجلس اعلام می‌کنید و این را فریبکاری تلقی می‌کنند.

خبرگزاری فارس: ماجرای قطع میکروفون نماینده توسط هاشمی
 

 

رخدادهای 26 و 27 خرداد 1360

چکیده

  • مجلس شورای اسلامی صبح امروز در دو رای گیری پیاپی دو فوریت طرح 120 نماینده را مبنی بر عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور تصویب کرد .
  • ارتش عراق روزگذشته مناطق مسکونی اهواز و دزفول را هدف حملات موشکی و توپخانه دورزن قرار داد.
  • مهندس بهزاد نبوی وزیر مشاور و سخنگوی دولت در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت : قوای انتظامی در صورت لزوم با مسئله درگیری های خیابانی برخورد می کنند.
  • در پی سخنان بسیار مهم امام خمینی ائمه جمعه و مراجع عظام شهرهای تبریز ، شیراز ، کرمانشاه و اصفهان در پیامی خطاب به مردم مسلمان ایران تاکید کردند دیگر سکوت را جایز نمی شماریم .
  • آیت الله دستغیب امام جمعه شیراز : رئیس جمهور باید بداند اگر بگوید ملت به من رای داده اند و مجلس شورای اسلامی و دستگاه قضایی را قبول ندارم و آن چه رای خودم عمل می کنم حکومت او طاغوتی است.

 



برگزاری جلسات تفسیر قرآن ۵ دقیقه‌ای در مساجد/ گلایه حجت‌الاسلام قرائتی از مسئولان

رئیس ستاد اقامه نماز گفت: بنده تا کنون 40 کتاب نوشته‌ام و حدوداً ۳۵ سال است که برنامه درس‌هایی از قرآن به طور رایگان از صدا و سیما پخش می‌شود اما هیچ یک از مسئولان تا کنون مشورتی از من نگرفته‌اند.

خبرگزاری فارس: برگزاری جلسات تفسیر قرآن ۵ دقیقه‌ای در مساجد/ گلایه حجت‌الاسلام قرائتی از مسئولان
به گزارش خبرنگار آئین اندیشه خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز در مراسم «آیین گشایش فصل نشاط»؛ طرح سراسری اوقات فراغت که عصر امروز دوشنبه (26 خردادماه) از سوی دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان تهران در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد، گفت: پُز ماه مبارک رمضان به قرآن است چرا که خداوند متعال قرآن را در این ماه نازل کرد و عظمت ماه رمضان به قرآن است در حالیکه ما قرآن را رها کرده‌ایم و از آنجایی که قرآن، ذکر است هرکس به ذکر بی‌اعتنایی کند زندگیش تلخ می‌شود. 
 

 

 



برخی روزنامه‌های امروز (27خرداد) عناوین اصلی خود را به اخبار گوناگون سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و بین‌المللی، از جمله «فینال مذاکرات،تصاویری که جهان را تکان داد،همبستگی بی‌سابقه در عراق و...» اختصاص دادند.

خبرگزاری فارس: تصاویر صفحه نخست برخی روزنامه‌های 27 خرداد
 

به گزارش خبرگزاری فارس، در زیر تصاویر صفحه اول برخی روزنامه‌های کشور در روز سه شنبه ( 27 خرداد) را مشاهده می‌کنید. 

13930327000063PhotoL.jpg

 



گنجی که از آن غافلیم/ ماموریت ویژه رهبر انقلاب به مسئولان نظام

«مگر ما مى‏توانیم قبول کنیم که در این دریا انگلیس، آمریکا، فرانسه، روس یا دیگرى و یا دیگرى خود را صاحبخانه و سلطه‏گر بدانند؟»

خبرگزاری فارس: گنجی که از آن غافلیم/ ماموریت ویژه رهبر انقلاب به مسئولان نظام
 

گروه امنیتی دفاعی خبرگزاری فارس- دومین همایش ملی توسعه سواحل مَکران و اقتدار دریایی جمهوری اسلامی ایران در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 28 و 29 خرداد در منطقه دوم دریایی ولایت(جاسک) برگزار خواهد شد.

مَکران سرزمینی ساحلی در جنوب خاوری ایران و جنوب باختری پاکستان است که در طول خلیج عمان از رأس‌الکوه در باختر جاسک تا لاس بلا در جنوب شرقی ایالت بلوچستان پاکستان گسترده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی که تاکیدات فراوانی بر استفاده از ظرفیت‌های دریا در مسیر پیشرفت کشور دارند، در مقاطع مختلف بر اهمیت این منطقه تصریح کرده و سواحل عمان را به مثابه گنجی عظیم برای کشور دانستند.



پرواز والنتینا ترشکوا نخستین زن کیهان‏‌نورد به فضا،‌آغاز قیام «سووتو» علیه نژادپرستان افریقای جنوبی، افتتاح اولین دوره‎‏ مجلس شورای ملی از جمله وقایع تاریخی است که در 26 خرداد در تاریخ روی داده است.

خبرگزاری فارس: دلیل ترور حسنعلی منصور به روایت شهید صادق امانی

به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس،

 

*وثوق الدوله از سمت وزیر خارجه کناره‎گیری کرد و علاء السلطنه عهده دار آن وزارتخانه شد. (1291 ش)

 

* رحلت عالم دینی و فقیه اصولی آیت‏‎اللَّه "میرزا مصطفی مجتهد تبریزی" (1298 ش)

 

آیت‎اللَّه میرزا مصطفی مجتهد تبریزی در سال 1258شمسی (1297قمری) در خاندانی عالم در تبریز به دنیا آمد. وی دروس مقدمات و فقه و اصول را در زادگاهش و در محضر پدر و استادان دیگر فرا گرفت و پس از آن رهسپار نجف گردید. آیت‌‏اللَّه مجتهد تبریزی در نجف در محضر عالمان نامداری همچون آخوند ملامحمد کاظم خراسانی، شیخ الشریعه اصفهانی، سیدمحمدکاظم یزدی، میرزا ابوالقاسم اردوبادی و محقق نهاوندی و دیگران حاضر شد و پس از سالیانی به عالمی برجسته و فاضلی فرهیخته تبدیل گردید. وی با نشان دادن استعداد فوق‏‌العاده خویش، در بین بیش از هزار نفر از شاگردان فقه و اصول آخوند خراسانی، نظرِ شریف استاد را به خود جلب کرد و مورد عنایت خاص آخوند قرار گرفت. او همچنین در این مدت علاوه بر فقه و اصول، در نجوم، ریاضیات و شعر و ادب به مدارج بالایی دست یافت.

آیت‏‌اللَّه مجتهد پس از چندی راهی مکه منوره گردید که در اثنای سفر به بیماری دچار گردید و در اواخر عمر به بیماری فلج مبتلا شد. وی در طول حیات علمی خویش از تالیف نیز باز نماند و آثار گران‌بهایی به یادگار نهاد که اُرجوزه در عروض و قافیه، حاشیه بر کفایةُالاصول و حاشیه بر لسانُ الخواص، از آن جمله‌‏اند. این فقیه جلیل سرانجام در بیست و ششم خرداد 1298شمسی برابر با نیمه رمضان 1337 قمری در چهل سالگی در تبریز به لقاءاللَّه رسید و در نجف اشرف به خاک سپرده شد.

 

 



درخواست موسوی برای راهپیمایی به طرف صدا و سیما

محمدرضا شجریان طی نامه‌ای سرگشاده خطاب به ضرغامی رییس سازمان صدا و سیما خواستار عدم پخش صدای خود از رسانه ملی شد.

خبرگزاری فارس: درخواست موسوی برای راهپیمایی به طرف صدا و سیما
 

 

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، فتنه 88 و آثار سیاسی اجتماعی آن و شکاف‌هایی که در جامعه ایجاد کرد، ایجاب می‌کند که رسانه‌ها با بازخوانی وقایع آن 8 ماه به یادآوری خیانت‌ها و جنگ فتنه‌گران علیه جمهوریت نظام بپردازند. 



پس از زخمی شدن، ‌اولین‏بار، برای دیدار با امام امت و عرض گزارش عازم تهران شد. به حضور امام(ره) رسید و حوادثی را که اتفاق افتاده بود و شرح مختصر عملیات و پیشنهادات خود را ارائه داد.

خبرگزاری فارس: مصطفی در محضر حضرت روح الله(ره)+ عکس
 

 

به گزارش گروه حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس، بالاخره در اسفند ماه 59 چوب زیربغل را نیز کنار گذاشت و با کمی ناراحتی راه می‏رفت و همراه با هم‏رزمانش از یکایک جبهه‏های نبرد در اهواز دیدن کرد.

پس از زخمی شدن، ‌اولین‏بار، برای دیدار با امام امت و عرض گزارش عازم تهران شد. به حضور امام رسید و حوادثی را که اتفاق افتاده بود و شرح مختصر عملیات و پیشنهادات خود را ارائه داد. امام امت(ره) پدرانه و با ملاطفت خاصی به سخنانش گوش می‏داد، او و همه رزمندگان را دعا می‏کرد و رهنمودهای لازم را ارائه می‏داد.



یوزپلنگ‌ها در فکر شکار عقاب/ داعش در وحشت محاصره/ آغاز نگارش توافق هسته‌ای/ استراتژی سه‌گانه خروج از رکود/ ۳ سال تنفس در هوای سربی

یوزپلنگ‌ها در فکر شکار عقاب، داعش در وحشت محاصره، آغاز نگارش توافق هسته‌ای، استراتژی سه‌گانه خروج از رکود و ۳ سال تنفس در هوای سربی، از مهم‌ترین عناوین خبری روزنامه‌های امروز کشور است.

خبرگزاری فارس: یوزپلنگ‌ها در فکر شکار عقاب/ داعش در وحشت محاصره/ آغاز نگارش توافق هسته‌ای/ استراتژی سه‌گانه خروج از رکود/ ۳ سال تنفس در هوای سربی
 

 

به گزارش خبرگزاری فارس،مهم‌ترین عناوین خبری برخی روزنامه‌های دوشنبه (26 خرداد) به شرح زیر است:

کیهان:

ضربات سنگین به داعش، تروریست‌ها پا به فرار گذاشتند

28 کشاورز خاطی به دستگاه قضایی معرفی شدند

دولت در مبارزه با مفاسد اقتصادی باید مدعی باشد نه بی طرف

9 تن از فرماندهان تروریست‌ها در سوریه استعفا کردند

 



999994424

 

این غزل یکی از سروده‌های ایشان است که به آستان مقدس امام زمان(عج) تقدیم شده و برای نخستین بار در سال 1390 منتشر شد.

 

 
دل را ز بی خودی سر از خود رمیدن است

 

جان را هوای از قفس تن پریدن است

از بیم مرگ نیست که سرداده ام فغان

 

بانگ جرس زشوق به منزل رسیدن است

دستم نمی‌رسد که دل از سینه برکنم

 

باری علاج شکر گریبان دریدن است

شامم سیه تر است ز گیسوی سرکشت

 

خورشید من برآی که وقت دمیدن است

سوی تو این خلاصه گلزار زندگی

 

مرغ نگه در آرزوی پرکشیدن است

بگرفت آب و رنگ زفیض حضور تو

 

هرگل دراین چمن که سزاوار دیدن است

با اهل درد شرح غم خود نمی‌کنم

 

تقدیر قصه دل من ناشنیدن است

آن را که لب به دام هوس گشت آشنا

 

روزی (امین) سزا لب حسرت گزیدن است

 

 


تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های امروز کشور

نبرد با تروریستهای داعش در عراق، سخنان رهبر معظم انقلاب در بازدید از نمایشگاه تولیدات علمی و پژوهشی موسسه دارالحدیث و اظهارات سخنگوی دولت اهم اخبار صفحه اول روزنامه‌های امروز پنجشنبه است.

خبرگزاری فارس: تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های امروز کشور
 

به گزارش خبرگزاری فارس، تصاویر صفحه اول روزنامه‌های امروز (پنجشنبه) کشور را در زیر مشاهده می‌کنید:

 


Nime shaban - www.maskanesabz.com

ای دل شیدای ما، گرم تمنّای تو

کی شود آخر عیان طلعت زیبای تو

گر چه نهانی ز چشم، دل نبود ناامید

می رسد آخر به هم چشم من و پای تو

نیمه ی شعبان بود روز امید بشر

شادی امروز ما نهضت فردای تو

##########################################

 

گرفته مُلک حق/ ز مقدمش رونق

به گوش جان آید/ندای جاء الحق

ولادت آخرین ذخیره ی الهی، بهار دلها، یوسف زهرا، تبریک و تهنیت

 

##########################################

امشب بوی خدا نمودم حس / نرجس دارد به دامنش نرگس

سعید و مسعود است ،حجت معبود است/گل چمن آرا ، مهدی موعود است

عید شما مبارک

 

##########################################

گویند کسان که روز عید آمده است

این نکته بطبع من بعید آمده است

روزیست به ماعید که گویند همه

زان یار سفرکرده نوید آمده است

ولادت امام زمان(عج) مبارک

 

##########################################

ای مخزن سر کردگار ادرکنی

ای هم تو نهان هم آشکار ادرکنی

بگزیده برای خویش هرکس یاری

ای در دو جهان مرا تو یار ادرکنی . . .

میلاد امام زمان بر شما مبارک

 

##########################################

آمد گه شادمانی ای مردم

آن وعده ی آسمانی ای مردم

ای زنده دلان ظهور نزدیک است

هنگام ظهور نور نزدیک است

آن ماه به چاه رفته باز آید

قائم به اقامه ی نماز آید

 

##########################################

غزل طایر قدسی از لسان الغیب / دارم امید که نور بصرم باز آید

آنکه غایب شده است از نظرم باز آید / گرمیِ دل خنکای جگرم باز آید

ولادت امام زمان بر شما مبارک

 

#######اس ام اس نیمه شعبان########

 

برخیز که حجت خدا می آید / رحمت زحریم کبریا می آید

از گلشن عسگری گذر کن که سحر / بوی گل نرگس از فضا می آید . . .

عید مهدی بر شما مبارک

 

##########################################

مهدی، نظری به ما عنایت کن

مارا به صراط خود هدایت کن

مهدی! اگر از منتظرانت بودیم

چون دیده ی نرگس نگرانت بودیم

با این همه روسیاهی و سنگدلی

ای کاش که از همسفرانت بودیم

میلاد دوازدهمین گل بوستان امامت و ولایت، امام عصر و الزمان مبارک .

 

##########################################

ای وارث تاج و تخت محمود بیا / مرآت صفات پاک معبود بیا

خلق آرزوی بهشت موعود کنند / والله تویی بهشت موعود بیا

عید شما مبارک

 

##########################################

صبحی دگر می آید ای شب زنده داران

از قله های پر غبار روزگاران

از بیکران سبز اقیانوس غیبت

می آید او تا ساحل چشم انتظاران

آید به گوش از آسمان اینست مهدی

خیزد خروش از تشنگان اینست باران . . .

میلاد امام زمان بر شما مبارک

 

##########################################

کاش از لطف شبی یاد ز ما می‌کردی / یاد از عاشق افتاده ز پا می‌کردی

کاش بیمار فراقت که ز پا افتاده / با نگاه ملکوتی تو دوا می‌کردی

یا مهدی ادرکنی

عید شما مبارک

 

##########################################

نیمه ی شعبان گل نرگس شکفت / چلچله از شادمانی شب نخفت

آبشار یک لحظه آرام شد ، نریخت / تا که رازش با گل نرگس بگفت

سرو حیران شد از آن فر و جلال / ماه فرو مانده در آن حسن جمال

نیمه شعبان را به شما تبریک عرض می کنم.

 

##########################################

بیا موعود هنگام قیام است

جهان مجروح یک جو التیام است

زمان لبریز شوق و انتظار است

زمین بر رجعتت امّیدوار است

بیا امشب شب قدر است ما را

علمدار تو در صدر است ما را

میلاد آخرین شکوفه ی باغ احمدی، حضرت مهدی(عج) مبارک.

 

##########################################

اهل آسمان و زمین بوسیله ی ظهور او خوشحال می شوند. پرندگان هوا

و ماهیان دریا نیز با ظهور او شادی می کنند. امام صادق علیه السلام

سلامتی و تعجیل در فرجش “صلوات”

 

##########################################

بگو با خستگان ، صبح سعادت سر زد از خاور

مشام جان معطر می شود ار نکهت دلبر

سحر بشگفت در دامان نرجس نوگل زهرا

تبسم می کند منجی عالم بر رخ مادر

خدایا عیدی ما را ظهور او عنایت کن

که ما را جز ظهور او نباشد حاجتی دیگر

 



تعقیب نماز از حاج حسنعلی نخودكی

نخودكی

از حضرت آیة الله آقا موسی شبیری زنجانی نقل شده است كه:

در سفری كه حضرت امام و پدرم برای زیارت به مشهد مقدّس رفته بودند امام خمینی(ره) در صحن حرم امام رضا علیه السلام با سالك الی الله حاج حسنعلی نخودكی مواجه می‌شوند. امام امت(ره) كه در آن زمان شاید در حدود سی الی چهل سال بیشتر نداشت وقت را غنیمت می‌شمارد و به ایشان می‌گوید با شما سخنی دارم. حاج حسنعلی نخودكی می‌گوید: من در حال انجام اعمال هستم شما در بقعه حرّ عاملی(ره) بمانید من خودم پیش شما می‌آیم. بعد از مدتی حاج حسنعلی می‌آید و می‌گوید چه كار دارید؟

امام(ره) خطاب به ایشان رو به گنبد و بارگاه امام رضا(علیه السلام) كرد و گفت: تو را به این امام رضا (علیه السلام) اگر (علم) كیمیا داری به ما هم بده؟

حاج حسنعلی نخودكی كه رضوان خدا بر او باد انكار به داشتن علم(كیمیا) نكرد بلكه به امام(ره) فرمودند:

اگر ما «كیمیا» به شما بدهیم و شما تمام كوه و در و دشت را طلا كردید آیا قول می‌دهید كه به جا استفاده كنید و آن را حفظ كنید و در هر جائی به كار نبرید؟

امام خمینی(ره) كه از همان ایام جوانی صداقت از وجودشان می‌بارید. سر به زیر انداختند و با تفكری به ایشان گفتند: نه نمی‌توانم چنین قولی به شما بدهم.

حاج حسنعلی نخودكی كه این را از امام(ره) شنید رو به ایشان كرد و فرمود:

حالا كه نمی‌توانید «كیمیا» را حفظ كنید من بهتر از كیمیا را به شما یاد می‌دهم و آن این كه:

بعد از نمازهای واجب یك بار آیة الكرسی را تا «هو العلی العظیم» می‌خوانی.

و بعد تسبیحات فاطمه زهرا(سلام الله علیها) را می‌گویی .

و بعد سه بار سوره توحید «قل هو الله احد» را می‌خوانی.

و بعد سه بار صلوات می‌گویی .

و بعد سه بار آیه مباركه؛ 

«وَ مَن یَتَّقِ اللهَ یجْعَل لَّهُ مخْرَجاً . وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یحْتَسِب وَ مَن یَتَوَكلْ عَلى اللهِ فَهُوَ حَسبُهُ إِنَّ اللهَ باَلِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللهُ لِكلِّ شىْءٍ قَدْراً»؛‌(طلاق/2و 3) (هر كس تقواى الهى پیشه كند خداوند راه نجاتى براى او فراهم می‌كند. و او را از جائى كه گمان ندارد روزى مى‌دهد، و هر كس بر خداوند توكل كند كفایت امرش را مى‌كند، خداوند فرمان خود را به انجام مى‌رساند، و خدا براى هر چیزى اندازه‌اى قرار داده است.) را می‌خوانی این از كیمیا برایت بهتر است.

 

منبع:

مجله بشارت، ش 58، صادق زینی لشكاجانی .

 



حلّ اختلاف مردم با بیانی شیرین و سخنی دلپذیر و موعظه‏‌ای حسنه و به خرج دادن اخلاق یا مایه گذاشتن مال، دستور صریح اسلام است.

 
حلّ اختلاف مردم با بیانی شیرین و سخنی دلپذیر و موعظه‏‌ای حسنه و به خرج دادن اخلاق یا مایه گذاشتن مال، دستور صریح اسلام است.

مسلمان نباید اجازه دهد، اختلاف بین مردم مسلمان اعم از اختلاف زن و شوهر، دو خانواده، پدر و مادر و فرزندان، دو دوست، دو شریک، دو جمعیت، دو محل، دو شهر، دو مملکت که یا معلول کمبود اخلاقی یا میوه تلخ فقر و نداری است، ادامه پیدا کند.

به گزارش ایسنا، اصلاح کردن امور در بین مردم مفاسد اجتماعی را از بین می‌برد. مراتب اصلاح بین مردم زیاد است و هر چقدر وسیع‌تر باشد، سود آن نیز بیشتر خواهد بود و هر مقدار سریعتر انجام پذیرد مؤثرتر است.
در این باره خداوند در آیه 8 سوره انفال می‌فرمایند: روابط خود را با هم اصلاح کنید و روابط سالم داشته باشید و اگر ایمان دارید مطیع خدا و پیامبر خدا (ص) باشید.

امام علی (ع) در حدیثی می‌فرمایند: شما و همه فرزندان، خاندانم و هر کس را که این نامه به دست او برسد سفارش می‌کنم، به صلح و آشتی برقرار کردن میان خود، زیرا من از جد شما (خطاب به امام حسن(ع) و امام حسین (ع)) شنیدم که می‌گفت آشتی دادن میان مردم افضل است از همه نمازها و روزه‌ها.

امام صادق (ع) فرمودند: صدقه‌ای (عمل صادقانه‌ای) که خداوند آن را دوست می‌دارد، اصلاح میان مردم است، هرگاه رابطه‌ها تیره گردد و نزدیک ساختن مردم به یکدیگر وقتی از هم دوری کنند.

امام صادق (ع) فرمودند: هرگاه دیدید دو تن از شیعیان ما باهم درگیری دارند، از مال من برای برطرف کردن آن درگیری و رفع اختلاف‌های مالی و ایجاد صلح و آشتی مصرف کن.

ابوحنیفه (مدیر کاروان حج) می‌گوید: من و دامادم درباره میراثی درگیر شده بودیم که مفضل به ما رسید او ساعتی در کنار ما ایستاد و سپس گفت به منزل من بیایید، ما به منزل او رفتیم او ما را با پرداخت 400 درهم آشتی داد و خودش پول را پرداخت و از هر یک از ما نسبت به دیگری تعهد گرفت که دیگر ادعایی نداشته باشیم آنگاه گفت: بدانید که این پول از مال من نبود بلکه امام صادق (ع) به من دستور داد که هرگاه دو نفر از شیعیان در موضوعی نزاع کردند آنان را آشتی دهم و هرچه لازم بود از مال امام (ع) مایه بگذارم این پول، پول امام صادق (ع) بود.

پی نوشت:

سوره انفال

نهج‌البلاغه

اصول کافی

منبع:

الحیات محمدرضا حکیمی 


 

تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های امروز کشور

خبرگزاری فارس: تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های امروز کشور

هجوم داعش به موصل، گفت‌وگو‌های ایران و آمریکا و دستاوردهای سفر رئیس‌جمهور به ترکیه از مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های چهارشنبه (21 خرداد) است.

به گزارش خبرگزاری فارس، تصاویر صفحه اول روزنامه‌های امروز کشور را اینجا مشاهده می‌کنید: 


imam mahdi2

 

علامه حلی شب جمعه ای به زیارت امام حسین علیه السلام میرفت. ایشان تنها بر روی الاغی سوار شده بود و تازیانه هم در دستش بود. در بین راه شخص عربی پیاده به همراه علامه راه افتاده و با هم مشغول صحبت شدند. وقتی مقداری از راه را رفتند علامه متوجه شد که این مرد شخص دانایی است. بنا بر این در مورد همه مسائل علمی باهم صحبت کردند و علامه بیشتر متوجه میشد که این مرد دارای علم و فضیلت بسیاری است. علامه مشکلاتی را که در علم برایش پیش آمده بود را یکی یکی از ایشان سوال میکرد و آن شخص همه آنها را جواب میفرمود تا اینکه به مساله ای رسیدند که آن شخص فتوایی داد ولی علامه آن فتوا را رد کرد و گفت : در مورد فتوای شما حدیثی نداریم.

آن مرد گفت: حدیثی در این مورد شیخ طبرسی در کتاب تهذیب بیان کرده است و شما از اول کتاب تهذیب فلان قدر ورق بزنید و در فلان صفحه در سطر چندم این حدیث را مشاهده خواهید نمود. 
علامه تعجب کرد که این شخص چه کسی است. آنگاه علامه از آن شخص پرسید: آیا در زمان غیبت کبری میتوان امام زمان علیه السلام را زیارت کرد یا نه؟
در این هنگام تازیانه از دست علامه افتاد و آن شخص بزرگوار خم شد و تازیانه را برداشت و در دست علامه گذاشت و به علامه فرمود: چگونه صاحب الزمان را نمیتوان دید در حالی که دست او در دست تو است؟
پس علامه بی اختیار خود را از حیوان پایین انداخت تا پای آن حضرت را ببوسد و بیهوش شد. چون به هوش آمد کسی را ندید. به خانه برگشت و آن حدیث را در همان صفحه وسطری که حضرت نشان داده بود ملاحظه کرد.
منبع: ملاقات علمای بزرگ اسلام با امام زمان علیه السلام؛ واحد تحقیقاتی گل نرگس



اگر ستون رهبری بیفتد، سقف روی سر همه خراب می‌شود/رهبرانقلاب‌همه رابه ایستادگی‌دعوت‌می‌کند.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: ۲۰ سال است که رهبر انقلاب موضوع ناتوی فرهنگی و شبیخون فرهنگی را فریاد می‌زند ولی عده‌ای خواب هستند.
اگر ستون رهبری بیفتد، سقف روی سر همه خراب می‌شود/رهبرانقلاب‌همه رابه ایستادگی‌دعوت‌می‌کند
به گزارش جهان، حجت الاسلام ناصر نقویان مدرس حوزه و دانشگاه در همایش مادران چشم به راه (بزرگداشت مادران شهدای گمنام ) که در فرهنگسرای انقلاب برگزار شد، اظهار داشت: مادران شهدای گمنام مانند مادر وهب از شهدای کربلا هستند؛ مادر وهب آنچه را در راه خدا داده بود، بازپس نگرفت و مادران شهدای گمنام نیز اینگونه هستند.

وی ادامه داد: پیش از انقلاب خانواده‌های متدین، زیارت عاشورا می‌خواندند و در زیارت اصحاب امام حسین(ع) شعار یا لیتنا کنا معکم سرمی‌دادند و آرزو می‌کردند ای کاش ما نیز در کنار شما بودیم و از فرزند رسول خدا (ص) دفاع می‌کردیم؛ اینها یک ادعا بود و خدا خواست ما را امتحان کند که آیا راست می‌گوییم یا خیر و امتحانی عظیم برای ما پیش آورد که میدان مسابقه جانفشانی و تیر و ترکش بود.


این آیات در واقع دستور خداوند متعال به حفظ حیاء و حجاب است، که واجب است و حکمی است حتمی که توسط بندگان او لازم است رعایت شود و از ضروریات دین مبین اسلام محسوب می‌شود که بین تمام مذاهب اسلام با تمام اختلافی که دارند مشترک است.
عذاب زن بی‌حجاب در قیامت چگونه است؟
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، یکی از واجبات بسیار مهم و از ضروریات دین مبین اسلام، بلکه تمام ادیان الهی، مساله «حجاب» و پوشش است؛ دین مبین اسلام نیز برای این مساله اهمیت ویژه‌ای قائل شده است و قرآن کریم ـ با این‌که تنها به بیان کلیات اکتفا کرده است ـ در آیات متعددی به این مساله پرداخته که دال بر اهمیت بسیار زیاد قرآن و اسلام به این مساله است.


مادر شهیدان محبی پس از تشییع با شکوه بر روی دوش عاشقان راه ایثار و شهادت در جوار فرزندان شهیدش در منزل ابدیش آرام گرفت.
به گزارش جهان به نقل از فارس، پیکر مطهر مرحومه فاطمه اسماعیلی مادر شهیدان والامقام علی‌اکبر و اسماعیل محبی که پس از سال‌ها فراق فرزندان شهیدش دعوت حق را لبیک گفته بود بر روی دوش هم‌رزمان فرزندان شهیدش تشییع شد.

مادر شهیدان والامقام دوران دفاع مقدس ساعاتی پیش از مقابل منزلش تشییع و پس از انتقال به آرامستان بهشت زهرا (س) و تشییع باشکوه در قطعه صالحین و در جوار شهدای والامقام انقلاب اسلامی ایران آرام گرفت.

مراسم تشییع و خاکسپاری مرحومه اسماعیلی مادر شهیدان علی‌اکبر و اسماعیل محبی با حضور خانواده معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران، عاشقان راه ایثار و شهادت، امت حزب‌الله و همیشه در صحنه ایران اسلامی و جمعی از مسئولان کشوری و لشکری در میان حزن و اندوه فرزندان انقلاب اسلامی برگزار شد.

این گزارش حاکی است، مراسم سوم مادر شهیدان محبی روز پنج‌شنبه ۲۲ خرداد ماه سال جاری و شام ولادت حضرت حجت (عج) از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۸ در مسجد بقیة‌الله (عج) واقع در خیابان پیروزی میدان شهید بروجردی منعقد می‌گردد.


حضرت رسول (صلى الله عليه و آله و سلم ) به بالين جوانى رفتند كه در حال احتضار و مشرف به مرگ بود ولى جان دادن بسيار بر او سخت و دشوار مى نمود. حضرت او را صدا زدند. جواب داد. فرمودند چه مى بينى ؟ عرض كرد دو نفر سياه را مى بينم كه روبروى من ايستاده اند و از آنها مى ترسم . آنجناب پرسيدند آيا اين جوان مادر دارد؟ مادرش آمد و عرض كرد بلى يا رسول الله من مادر او هستم . حضرت پرسيدند آيا از او راضى هستى ؟ عرض كرد راضى نبودم ولى اكنون به واسطه شما راضى شدم . آنگاه جوان بيهوش شد، وقتى به هوش آمد باز او را صدا زدند. جواب داد. فرمودند چه مى بينى ؟ عرض كرد آن دو سياه رفتند و اكنون دو سفيدرو و نورانى آمدند كه از ديدن آنها من خشنود مى شوم و در آن هنگام از دنيا رفت .(1)



چيزهايى كه باعث نجات از فشار قبر است

اول : از حضرت اميرالمؤ منين (ع) روايت شده كه هر كه در هر جمعه سوره نساء بخواند از فشار قبر ايمن مى شود. دوم : روايت شده كه هر كه به خواندن سوره زخرف ادامه دهد حق تعالى او را...



وقتی امام از دنیا رفتند و آقا مسئول اداره کشور شدند اولین جمله‌ای که فرمودند این بود که «راه ما، راه امام است و هدف ما هدف آن بزرگوار است» در واقع ایشان از روز اول طی کردند و کسی انتظار نداشت که راه جدیدی بخواهد گشوده شود.
به گزارش جهان؛ روز دوشنبه ساعت ۱۷ در یک عصر آرام بهاری و قبل از طوفان شدید تهران به دفتر محمد حسین صفار هرندی رفتیم تا برایمان از وجهه بازگو نشده رهبری بگوید که ۲۵ سال است بار اصلی انقلاب را به دوش می‌کشد.

آنقدر تک‌نگاره‌های زیّ مسلمانی رهبر انقلاب برایمان آرامش‌بخش بود که حتی طوفان ۱۲۰ کیلومتری تهران هم که پنجره‌های اتاق مصاحبه را به لرزه درآورده بود، ما را از فضای مصاحبه غافل نکرد. 

صفار هرندی برایمان‌ از سبک زندگی «پیرمرد جوانی» گفت که شاگردپروری را به جای مریدپروری محمل رویش‌های انقلاب کرده است و در عین احاطه به سبک‌های شعر، سازهای موسیقی، فضای سینما و دنیای ادبیات داستانی و رمان، در عرصه سیاسی رهبری قاطع و مقتدر است که حتی دشمن هم به این نکته اعتراف دارد. 

صفار هرندی که در دفتر کارش در شورای عالی انقلاب فرهنگی پذیرایمان بود، برایمان از دغدغه‌های فرهنگی رهبری سخن گفت که به خاطر این سعه صدر و رویکرد فرهنگی بیشتر از هر مسئولی در جمهوری اسلامی پای صحبت‌های جوانان می‌نشیند و برخلاف بسیاری از مواجهه با آنها هیچ ابایی ندارد؛ رابطه‌ای که البته دو طرفه است و جوانان هم هم‌نشینی سرحال‌ و بانشاط‌تر از ایشان سراغ ندارند.


خلوت با غرب در غیاب شرق، برنامه افزایش تولید نفت و گاز برای تحقق اقتصاد مقاومتی، مأموریت سیل شمال، تبریک روحانی به اسد و وزارت علوم باید در خط مقدم توسعه باشد.

خبرگزاری فارس: تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های امروز کشور

 

به گزارش خبرنگار رسانه فارس، روزنامه‌های صبح امروز کشور صفحه اول خود را به موضوعات متنوعی اختصاص دادند که در زیر تصویر صفحه اول روزنامه‌ها را می‌خوانید.

 



راه‌ فراغت دل (2)

 
مقدمه ­ي فراغت قلب، فراغت وقت است؛ یعنی باید فرصتی را به طور اختصاصی برای خداوند در نظر گرفت و نماز که خود زمان خاصی دارد باید در اول وقت خوانده شود
 تحصیل علم و دانايی لازم است، اما به تنهایی کافی نیست. آن چه ما را به سعادت می‌رساند، عمل عالمانه است. در مباحث اخلاقی نیز تنها شنیدن و یاد گرفتن کافی نیست، بلکه باید سعی کنیم تا به آن چه فرا گرفته ایم، عمل کنیم. برای این کار باید از نکات کوچک‌تر شروع کنیم و در طول روز به آن حساسیت نشان دهیم. و گرنه مانند کسی خواهیم بود که فقط می‌داند که بیمار است و برای درمان خود اقدامی نمی‌کند. پس بیاییم عمل کنیم، چرا که به عمل کار برآید. تمرین کنیم؛ تمرین، انسان را می‌سازد و آماده‌ي مراحل بعدی و کارهای بزرگ‌تر می‌کند.


 

 
موضوع «حضور قلب در عبادات» از اهمیت والايی برخوردار است و ما به حول و قوه ي الهی در این مبحث به آن می پردازیم
راه‌ فراغت دل (1)


نیروهای امنیتی ارتش عراق با کمک نیروهای مردمی روز گذشته توانستند با به هلاکت رساندن بیش از 100 نفر از تکفیریهای داعش همه مناطق سامراء را از لوث وجود آنها پاکسازی کنند.
 

به گزارش فرهنگ نیوز ، نیروهای عراقی همه مناطق شهر سامراء را از وجود عناصر گروه تروریستی داعش پاکسازی کردند.

تروریست‌های تفکیری دولت اسلامی عراق و شام موسوم به "داعش" صبح دیروز ـ پنجشنبه 15 خرداد 1393 ـ به قصد تسخیر شهر سامراء (واقع در استان «صلاح‌الدین» و 118 کیلومتری شمال بغداد) و تخریب مرقد مطهر امام علی النقی(ع) و امام حسن عسکری(ع) به این شهر حمله کردند.

تصاویر/عاقبت‌ تعرض به سامرا (18+)



پیروزی تیم والیبال ایران بر برزیل، مذاکرات ایران و آمریکا و موضوع انتخابات سوریه مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز کشور هستند.

خبرگزاری فارس: تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های امروز کشور


"فردیناندو سی‌یانا" یکی از چندین عکاسی بود که در دوران تبعید امام خمینی(ره) به نوفل لوشاتو رفت و از رهبر انقلاب اسلامی ایران عکاسی کرد.

"فردیناندو سی‌یانا" عکاس ایتالیایی در ماه های منتهی به بازگشت امام خمینی به ایران در بهمن 1357 سفری به محل اقامت رهبر انقلاب کرد و از ایشان بویژه در حالت نماز عکس هایی گرفت که بعدها بسیار دیده شد و در بسیاری کتاب ها و نشریات به چاپ رسید. 
 
 
او که در سال 1960 عکاسی حرفه ای را آغاز کرده بود، در سال 1977 و پس از ملاقات با "هنری کارتیه برسون" به آژانس "مگنوم" پیوست و همزمان عکاسی خبری را با توجه ویژه به شخصیت های سیاسی جهان ادامه داد. یکی از مهمترین مجموعه عکسهای او اما پرتره هایش از لوئیس بورخس نویسنده آرژانتینی است. 
 
 
 
 
 


"ژان گومی"بی شک یکی از مهم‌ترین عکاسانی است که مقارن با حوادث انقلاب اسلامی و پس از آن سعی کرد آنچه می گذرد را از نزدیک ببیند و با دوربینش به ثبت برساند.

"ژان گومی" عکاس فرانسوی از زمان تحصیل در دانشگاه برای گذراندن زندگی به عکاسی روی آورد و بعد از آنکه مجموعه عکس های او از زندانی در فرانسه او را به شهرت رساند توانست به عضویت آژانس عکس "گاما" در آید. 
 
او در سال 1977 به عضویت آژانس عکس "مگنوم" در آمد و چندی بعد به دنبال علاقه اش به تحولات ایران در فرانسه به دیدن امام خمینی(ره) رفت و از او عکاسی کرد. 
 
با بازگشت امام خمینی به ایران او نیز خود را در کانون تحولات ایران قرار داد و عکس های زیادی از انقلاب ایران گرفت؛ او هفت سال بعد نیز بار دیگر به ایران سفر کرد و حتی با حضور در جبهه عکس هایی نیز از رزمندان در "فاو" گرفت. اما بی شک پربارترین عکس های او از ایران مربوط ارتحال امام(ره) و مراسم تشییع ایشان است.
 
 
 
 


» در باب محبت مرد به همسرش

 

 

 

 

bu6sgu3c6pelvunzxauq.jpg



در وصیت پیامبر (صلی الله علیه و آله) به حضرت علی (علیه السلام) آمده است :‌ سه چیز باعث پوشاندن گناهان است: آشکارا سلام کردن، طعام دادن، خواندن نماز شب در حالی که مردم خوابند.


«سلام کردن» یکی از سنت های اسلامی است که بسیار مورد تأکید قرار گرفته است. لازم است یک مسلمان این سنت حسنه اسلامی و دینی را زنده نگه دارد. اما سلام کردن هم مثل هر کار دیگری آداب و اصول خودش را دارد! این کار که سبب می شود میان برادران و خواهران دینی الفت و دوستی شکل بگیرد روش و آدابی دارد که بزرگان دینی آن را به روشنی طرح نموده اند تا هم از مزایای دنیوی و هم اجر اخروی آن برخوردار شویم و چیزی را از دست ندهیم ولو به قدر یک سر سوزن!



مردی همسر و سه فرزندش را ترک کرد و در پی روزی خود و خانواده اش راهی سرزمینی دور شد… فرزندانش او را از صمیم قلب دوست داشتند و به او احترام می گذاشتند.
مدتی بعد ، پدر نامه ی اولش را به آن ها فرستاد. بچه ها آن را باز نکردند تا آنچه در آن بود بخوانند ، بلکه یکی یکی آن را در دست گرفته و بوسیدند و گفتند : این نامه از طرف عزیزترین کس ماست. 
سپس بدون این که پاکت را باز کنند ، آن را در کیسه‌ی مخملی قرار دادند … هر چند وقت یکبار نامه را از کیسه درآورده و غبار رویش را پاک کرده و دوباره در کیسه می‌گذاشتند… و با هر نامه ای که پدرشان می فرستاد همین کار را می کردند.
 
سال ها گذشت. پدر بازگشت، ولی به جز یکی از پسرانش کسی باقی نمانده بود، از او پرسید : مادرت کجاست ؟ پسر گفت : سخت بیمار شد و چون پولی برای درمانش نداشتیم، حالش وخیم تر شد و مرد.
پدر گفت : چرا ؟ مگر نامه ی اولم را باز نکردید ؟ برایتان در پاکت نامه پول زیادی فرستاده بودم! پسر گفت : نه . پدر پرسید : برادرت کجاست ؟ پسر گفت : بعد از فوت مادر کسی نبود که او را نصیحت کند ، او هم با دوستان ناباب آشنا شد و با آنان رفت . پدر تعجب کرد و گفت : چرا؟ مگر نامه ای را که در آن از او خواستم از دوستان ناباب دوری گزیند ، نخواندید؟ پسر گفت :نه … مرد گفت : خواهرت کجاست ؟ پسر گفت : با همان پسری که مدت ها خواستگارش بود ازدواج کرد الآن هم در زندگی با او بدبخت است. پدر با تأثر گفت : او هم نامه‌ی من را نخواند که در آن نوشته بودم این پسر آبرودار و خوش نامی نیست و من با این ازدواج مخالفم ؟ پسر گفت : نه …
 
به حال آن خانواده فکر کردم و این که چگونه از هم پاشید ، سپس چشمم به قرآن روی طاقچه افتاد که در قوطی مخملی زیبایی قرار داشت. وای بر من …! رفتار من با کلام الله مثل رفتار آن بچه ها با نامه های پدرشان است! من هم قرآن را می‌بندم و در کتابخانه ام می گذارم و آن را نمی خوانم و از آنچه در اوست ، سودی نمی برم، در حالی که تمام آن روش زندگی من است
.
ای کاش فکر می کردیم
 
قرآن کتابی است که نام بیش از 70 سوره اش از مسائل انسانی گرفته شده است و بیش از 30 سوره اش از پدیده های مادی و تنها 2 سوره اش از عبادات! آن هم حج و نماز!
کتابی است که شماره آیات جهادش با آیات عبادتش قابل قیاس نیست…
این کتاب از آن روزی که به حیله دشمن و به جهل دوست لایش را بستند، لایه اش مصرف پیدا کرد و وقتی متنش متروک شد، جلدش رواج یافت و از آن هنگام که این کتاب را ــ که خواندنی نام دارد ــ دیگر نخواندند و برای تقدیس و تبرک و اسباب کشی بکار رفت، از وقتی که دیگر درمان دردهای فکری و روحی و اجتماعی را از او نخواستند، وسیله شفای امراض جسمی چون درد کمر و باد شانه و … شد و چون در بیداری رهایش کردند، بالای سر در خواب گذاشتند



بانوی محجبه ای در یکی از سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای در فرانسه خرید می‌کرد؛ خریدش که تموم شد برای پرداخت رفت پشت صندوق. صندق‌دار یک خانم بی‌حجاب و اصالتاً عرب بود.

 

صندوق‌دار نگاهی از روی تمسخر بهش انداخت و همینطور که داشت بارکد اجناس را می‌گرفت اجناس او را با حالتی متکبرانه به گوشه میز می‌انداخت. اما خانم باحجاب ما که روبنده بر چهره داشت خونسرد بود و چیزی نمی‌گفت و این باعث می‌شد صندوقدار بیشتر عصبانی بشه ! بالاخره صندوق‌دار طاقت نیاورد و گفت: «ما اینجا توی فرانسه خودمون هزار تا مشکل و بحران داریم این نقابی که تو روی صورتت داری یکی از همین مشکلاته که عاملش تو و امثال تو هستید! ما اینجا اومدیم برای زندگی و کار نه برای به نمایش گذاشتن دین و تاریخ! اگه می‌خوای دینت رو نمایش بدی یا روبنده به صورت بزنی برو به کشور خودت و هر جور می‌خوای زندگی کن!»

 

 

خانم محجبه اجناسی رو که خریده بود توی نایلون گذاشت، نگاهی به صندق‌دار کرد… روبنده را از چهره برداشت و در پاسخ خانم صندوق‌دار که از دیدن چهرهٔ اروپایی و چشمان رنگین او جا خورده بود گفت: «من جد اندر جد فرانسوی هستم…این دین من است . اینجا وطنم…شما دینتون را فروختید و ما خریدیم.