به گزارش خبرگزاری فارس، همزمان با سالروز بعثت فرخنده پیامبر بزرگوار اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) مراسم با شکوهی با حضور جمعی از مسلمانان مقیم شهر هامبورگ برگزار شد.

 

در این مراسم آیت‌الله رضا رمضانی امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ با تبریک این عید خجسته، عید مبعث را بزرگترین و مهمترین رویداد تاریخ مسلمانان دانست و گفت: بعثت روز احیای کرامت انسان و آشنایی با آموزه‌های وحیانی خداوند است، شناخت مکتب و دانشگاه پیامبر اکرم(ص) برای همه مسلمانان لازم و ضروری است.

وی افزود: در طول تاریخ علما، دانشمندان، فلاسفه و حکمای فراوانی بوده‌اند که سخنان و تعالیم بسیار زیاد و چه بسا خوبی داشته‌اند، اما سؤالی که امروزه مطرح است این است آیا با وجود این تعالیم و سخنان ما نیاز به پیامبر و آموزه‌های ایشان نداریم؟ افزون بر این امروزه علم و تکنولوژی هم بسیار پیشرفت کرده است، آیا این همه پیشرفت نمی‌تواند به بشر کمک کند و انسان‌ها را از آموزه‌های پیامبر(ص) بی‌نیاز گرداند؟

 

آیت‌الله رمضانی با رد این ادعا که امروزه دیگر نیازی به دین و تعالیم انبیاء احساس نمی‌شود، ابراز داشت: برای پاسخ به این نوع شبهات ما باید راز و حکمت بعثت را مرور کنیم و بررسی کنیم که پیامبران و به خصوص پیامبر اسلام(ص) برای چه هدفی مبعوث شدند؟ اگر آن اهداف همچنان مدنظر باشد، قطعاً نیاز به پیامبران و آموزه‌های وحیانی ایشان هنوز وجود دارد؟

وی ادامه داد: خداوند انسان را با یک سری امکانات و ظرفیت‌های وجودی ویژه آفرید و هرچه مورد نیاز بشر بود از عقل، قدرت، اختیار گرفته تا عواطف و احساسات و ... همه را در اختیار او قرار داد؛ چنانکه در حدیث قدسی «جعلت الاشیاء لکم و جعلتک لاجلی» و در آیه شریفه «انّا خلقنا الانسان فی احسن تقویم» مطرح شده است ما انسان را در بهترین حالت آفریدیم.

 

مدیر مرکز اسلامی هامبورگ بیان داشت: خدای متعال بعد از اعطای امکانات مختلف به انسان، او را به دنیا منتقل کرد تا با استفاده از امکاناتی که در اختیار دارد راه و مسیر صحیح زندگی و بندگی خدای متعال را طی کند، برخی متأسفانه گمان می‌کنند خوشبختی با امکانات مادی فراوان و لذت بیشتر در دنیا فراهم می‌شود، در این رابطه در حوزه‌های فکری نیز تشتت آراء و اختلافات فکری بسیار وجود دارد.

وی افزود: ما باید به دنبال معلم و مکتبی باشیم که حرف‌هایش برای ما اطمینان‌آور باشد و هیچ نقد و نقصی نداشته باشد، ما برای رسیدن به مقصد آفرینش باید مسیر را به درستی از معلم راه یاد بگیریم. لازمه تحقق هدف آفرینش تکمیل همه شرایط است و بدون راهنمای الهی و مشخص کردن مسیر توسط ایشان، رسیدن آدمی به مقصد نهایی آفرینش محال است.

 

آیت‌الله رمضانی با اشاره به آیه 151 سوره بقره «پیامبر(ص) به شما حقایقی را می آموزد که شما در هیچ جای دیگری نمی‌توانید یاد بگیرید» خاطرنشان کرد: بنابراین پیامبر(ص) می‌خواهد به بشر آن چیزی را بیاموزد که در تشخیص راه درست زندگی متحیر نماند، پس باید گفت: علم و تحقیقات، بشر را به آنجا رسانید که می‌تواند امکانات بسیار زیادی مانند هواپیما، فضاپیما و ... را برای در خدمت بودن انسان درست کند.

وی ادامه داد: آیا این امکانات، بشر را به لحاظ فضائل و ملکات نفسانی نیز به درجات بالای انسانی می‌رساند، پاسخ این سؤال روشن است، به طور قطع امکانات مادی دنیا به تنهای برای رسیدن به سعادت حقیقی کافی نیست، زیرا جایگاه آدمی به قدری بالاست که فقط خدا می‌تواند معلم انسان باشد و دست او را گرفته و به مقصد برساند.

رئیس اتحادیه اروپایی اسلامی علما و تئولوگ‌های شیعه در بخش دیگری از سخنانشان به تشریح راز بعثت پیامبر(ص) از کلام امیرالمؤمنین(ع) در نهج‌البلاغه پرداخت و گفت: امام علی(ع) راز بعثت را در نهج‌البلاغه به صورت کامل مطرح می‌کنند. در خطبه 47 آمده است که خداوند پیامبر(ص) را به حق مبعوث کرد تا بشر از عبادت بت‌ها بیرون آید و به عبادت خداوند بپردازد، در تعبیر دیگری می‌فرماید: تا انسان از اطاعت شیطان بیرون آید.

 

وی افزود: یکی از شیوه‌های پیامبر(ص) دعوت مردم به حق با بهترین روش‌ها است، خداوند پیاپی انبیاء خودش را برای ارتقاء بشر فرستاد، برای اینکه انسان یک پیمان الهی بر اساس همان فطرت دارد و فطرت باید احیاء شود و پیامبر(ص) باید لازمه آن را فراهم آورد، انسان‌ها در دوران‌های مختلف اگر تذکر دهنده و یادآوری نداشته باشند، از خودشان غافل می‌شوند و لذا پیامبر(ص) مذکِّر است. آیت‌الله رمضانی اظهار داشت: خداوند به پیامبر(ص) می‌فرماید: در امر تبلیغ دین، به انسان‌ها دلیل و برهان روشن نشان بده تا به رسالت خودشان آگاه شوند، همچنین عقل نقش مهمی در هدایت انسان دارد و کسی نمی‌تواند بگوید که عقل من کامل است، ولی پیامبر(ص) عقل کل است و فهم او به لحاظ ادراکات کامل‌ترین فهم و درک است، به واسطه عقل کل بودن پیامبر(ص) حتی غیر مسلمانان وقتی زندگی پیامبر(ص) را می‌خوانند به پیامبر(ص) احترام می‌گذارند.

وی ادامه داد: وقتی از خانم آنه ماریا شیمل اسلام‌شناس معروف آلمانی می‌پرسند آیا مسلمانی یا نه؟! می‌گوید: نمی‌دانم فقط می‌توانم بگویم من به پیامبر و صاحب این شهر(مدینه) احترام می‌گذارم، انسان نیاز به معلّم، مربی و آیه شناس دارد و پیامبر(ص) معلم و آیه شناس است، پیامبر(ص) آمد و راه‌ها را برای بشریت باز کرد تا انسان بتواند با دنیایی فراتر از این دنیا انس بگیرد.

مدیر مرکز اسلامی هامبورگ با اشاره به اینکه قرآن معجزه قولی پیامبر(ص) است و او مبعوث شد تا انسان درست هدایت شود و بتواند در زندگی موفق باشد، بیان داشت: همه مسلمانان باید توجه داشته باشند که الگوی ما بهترین بشر روی زمین است و باید با این الگو به خوبی آشنا شویم، وظیفه ما این است که ادب و حسن خلق پیامبر(ص) را به مردمان جهان بیاموزیم، در این جلسات باید معرفت خود را نسبت به پیامبر(ص) بیشتر کنیم و ادب، صبر و حسن خلق را از زندگی آن حضرت بیاموزیم و در زندگی خود عملی کنیم.

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) با مدیریت دینی و اخلاقی خود توانست شرایط  ناهنجار آن زمان را سامان دهد و بهترین انسان‌های تاریخ چون امیرالمومنین(ع) را تربیت کند و به حق می‌توان امیرالمؤمنین(ع) را معجزه تربیتی بعثت پیامبر(ص) دانست.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: