ارسال به دوستان

سیدحسن خمینی:
آینده جهان اسلامی وامدار نام امام خمینی(ره) خواهد بود

نوه امام خمینی(ره) گفت: امام نمادی برای آرمان‌های تاریخی ما و پرچمداری است که آینده جهان اسلامی وامدار نام او خواهد بود.

خبرگزاری فارس: آینده جهان اسلامی وامدار نام امام خمینی(ره) خواهد بود
 

 

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک حاج سیدحسن خمینی پیش از ظهر امروز در کنگره بین‌المللی بزرگداشت شهید آقا مصطفی موسوی پدر امام خمینی در خمین اظهار داشت: استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی سه گوهری هستند که پیروزی ایران را رقم زدند و جدایی هر کدام از آنها شکست را در پی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: درس‌هایی که امام خمینی در 15 سال نخست زندگی‌اش فرا گرفت، توانست از وی دوایی برای دردها بسازد و دیدیم که تفکرات امام (ره) موجب رهایی ملت از ظلم و ستم شاهنشاهی شد.

نوه امام خمینی(ره) با بیان اینکه از دل مردمی آزاد، مملکتی آباد به وجود خواهد آمد و باید به این امر باور داشت، خاطر نشان ساخت: باید هر چه بیشتر بر اندیشه‌های مردم احترام گذاشت و به جای حکم کردن، به تربیت مردم روی آورد و بر ترویج اخلاق و دین پافشاری کرد.

سیدحسن خمینی گفت: شرط سعادت در این است که خودمان اخلاق محور، دین محور و ادب‌ محور باشیم و این مهم را در جامعه ترویج دهیم، استقامت در جهاد اکبر، جهاد اصغر و نفس عماره داشته باشیم.

وی با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) برای بشریت دین آورد تا اخلاق را نهادینه کند، اضافه کرد: متولیان دین باید پیشگامان اخلاق و ادب باشند.

نوه امام خمینی با اشاره به تولد امام در شهر خمین اظهار کرد: امام خمینی(ره) در چنین شهری متولد شد و لحظه به لحظه زندگیش را وقف این سه آرمان بزرگ کرد، به همین علت است که امام نام و یادش برای ما پرچم است، پرچمی که راه را گم نکنیم، مبادا چشم باز کنیم و ببینیم که یاد امام به هر علتی در جامعه کمرنگ شده است.

سیدحسن خمینی با بیان اینکه امام خمینی(ره) شخص نیست، تاکید کرد: امام نمادی است برای آرمان‌های تاریخی ما، پرچمداری است که آینده جهان اسلامی باید وامدار نام او باشد.

کنگره بین‌المللی بزرگداشت پدر امام خمینی(ره) صبح امروز با حضور نوه امام راحل و جمعی از مسئولان عالی‌رتبه آغاز شد.

این کنگره با حضور سید حسن خمینی نوه امام راحل کنگره بین‌المللی بزرگداشت آیت‌الله سید مصطفی‌ خمینی پدر امام(ره) با عنوان «چشمه آفتاب» در محل بیت قدیمی امام خمینی(ره) در شهرستان خمین آغاز شد.

کنگره بین‌المللی چشمه آفتاب با هدف معرفی شخصیت علمی، سیاسی و اجتماعی پدر امام راحل، جمع‌آوری اسناد و مدارک علمی و تاریخی مرتبط با دوران زندگی ایشان و کودکی امام خمینی(ره)، بررسی سه موج بیداری اسلامی در جهان و نقش اندیشه‌های امام(ره) در شکل‌گیری موج دوم و سوم بیداری اسلامی با محورهای علمی- پژوهشی، فرهنگی ـ هنری و بیداری اسلامی به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی برگزار می‌شود.

این کنگره در قالب محورهای مختلف از جمله زندگانی امام خمینی(ره) و خانواده پدر ایشان، حضور علمی پدر امام خمینی(ره) و آثاری که از ایشان به یادگار مانده است، برگزار شده است.

در مجموع 500 مقاله به دبیرخانه این کنگره ارسال شد که از بین آن 300 مقاله دانشجویی و دانش‌آموزی است.

150مقاله  توسط استادان حوزه و دانشگاه سراسر کشور ارسال شده و 50 مقاله نیز در بخش بین‌المللی این کنگره دریافت شده که بیشتر مربوط به کشورهای هندوستان، دانمارک و کشورهای آفریقایی است.

از این میان 35 مقاله مورد پذیرش هیئت داوران قرار گرفته که در مجموع 15 مقاله که به ‌طور مستقیم به معرفی خاندان امام خمینی(ره) اشاره دارند، انتخاب و در کتاب مجموعه مقالات کنگره به چاپ رسیده‌اند.

خمین و خمینی‌ها در یک نگاه، جایگاه اجتماعی مذهبی پدر حضرت امام(ره)، خانواده امام خمینی(ره) در کشمیر، اصالت احسنت، جایگاه سید نورالدین در احیای نام پدر و حمایت از مبارزات برادر، بررسی وضعیت فرهنگی دوره حیات پدر امام(ره)، معرفی سه بانوی تأثیرگذار در کودکی امام(ره)، امام خمینی(ره)، انقلاب اسلامی و کشمیر، خاستگاه و تاثیرات و... از جمله عناوین مجموعه مقالات به چاپ رسیده این کنگره هستند.

در حاشیه  این کنگره 50 کتاب از آثار حضرت امام(ره) با آرم کنگره چشمه آفتاب تجدید چاپ می‌شوند و تجلیل از خانواده شهدای خمین و برخی از بزرگان خمین از جمله برنامه‌های جنبی این کنگره است.

ارائه مقاله، سخنرانی دکتر حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور، برگزاری میزگرد با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه و سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود علوی وزیر اطلاعات از جمله برنامه‌های نخستین روز کنگره بین‌المللی چشمه آفتاب است.

فردا و در دومین روز از برگزاری این کنگره علاوه بر ارائه چندین مقاله، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله حیدرعلی جلالی‌خمینی نماینده مقام معظم رهبری در شرق تهران، محمد ابراهیم رضایی نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی سخنرانی می‌کنند.

سیدمصطفی موسوی در روز 10 بهمن 1240 هجری شمسی در شهر تاریخی خمین چشم به جهان گشود و در کنگره بین‌اللملی چشمه آفتاب برای نخستین ‌بار به مردم ایران زمین معرفی می‌شود.

«آقای موسوی»، «آسید مصطفی» یا «آسید هندی» مقدمات را در خمین و نزد میرزا احمد خوانساری از نوادگان حیدر بن محمد خوانساری مولف زبدة التصانیف آموخت.

رابطه‌ نزدیک آن دو سبب شد تا سید مصطفی دختر میرزا احمد را که پیش از ازدواج، حاجیه‌خانم نام داشت و پس از آن هاجر صدا زده می‌شد به همسری برگزیند.

پدر امام راحل پس از تحصیل مقدمات و کمی پس از ازدواج برای ادامه‌ تحصیلات راهی اصفهان شد تا تحصیلات دینی خود را تحت نظر میر محمد تقی مدرسی ادامه دهد.

پس از آن به همراه همسر و نخستین فرزندش ـ مولودآغا راهی نجف و سامرا شد و تحصیلات خود را به مدت بیش از پنج سال و با هدایت مراجعی همچون میرزا حسن شیرازی مرجع تقلید و فقیه شیعه ادامه داد.

در سال 1274 هجری شمسی سید مصطفی بعد از اتمام تحصیلات خود در عراق، به زادگاهش خمین بازگشت و آن طور که از اجازه‌ها و اوراق و کتاب‌های وی برمی‌آید از این سفر دست خالی باز نگشت و رسیدن به درجه اجتهاد و لقب «فخرالمجتهدین» ارمغان سفر نجف و سامرا بود.

حاصل ازدواج سید مصطفی با هاجر، دو فرزند دختر بنام مولودآغا خانم و فاطمه و سه فرزند پسر به نام‌های مرتضی، نورالدین و روح‌الله بود.

روح‌الله آخرین فرزند بود در حالی که هاجر به فرزند آخر آبستن بود، سید مصطفی به همراه مردم روستا برای سر جانشاندن اربابان و مالکان اطراف به خارج از شهر می‌رود و پیش از بازگشت به خانه هاجر فرزند خود را به دنیا می‌آورد و او را سید روح‌الله نام می‌نهد.

سید مصطفی در اسفند 1281 هجری شمسی و در پنج ‌ماهگی روح‌الله، در مسیر خمین به اراک مورد حمله قرار گرفت و با اصابت چند گلوله به ناحیه کتف و کمر کشته شد و جنازه وی به نجف منتقل و در آنجا دفن شد که امروز در کنگره چشمه آفتاب در شهر خمین بخشی از زوایای فکری و اجتهاد ایشان به بحث و نظر گذاشته می‌شود.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: