شب قدر تلنگری برای بیداری دل‌های خفته

امشب آخرین شب و محتمل‌ترین شب بر قدر بودن است که باید از این فرصت چند ساعته به نحو شایسته برای جلای جان و دل بهره گرفت.

خبرگزاری فارس: شب قدر تلنگری برای بیداری دل‌های خفته
 

 

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه دو شب از لیالی قدر، بهترین شب‌های سال سپری شده و تنها یک فرصت دیگر برای زدودن غبار دل از ناپاکی‌های روزمره باقی مانده است؛ فرصتی که اگر آن را غنیمت ندانیم، شاید تا سال دیگر حسرت و اندوهش را به دوش بکشیم.

در این دو شب گذشته، ارومیه نیز همپای دیگر مناطق آذربایجان غربی غرق در ذکر و زمزمه یا رب بود؛ فریاد «الغوث، الغوث» فرشیان در سراسر مساجد و حسینیه‌های استان عرشیان را به تماشا کشانده بود؛ بسیاری طی دو شب گذشته برات رهایی از آتش دوزخ را گرفتند، بسیاری جرعه توبه نوشیدند و تصمیم بازگشت به آغوش خداوند را گرفتند، عده‌ای نیز با جرقه‌ای که در وجودشان اتفاق افتاد، خود را برای شب آخر از شب‌های قدر آماده کرده‌اند. شبی که بنا بر روایات متعدد احتمال قدر بودن آن بیش از دو شب گذشته بوده، شبی که بسیاری از بندگان محبوب الهی از رمضان سال گذشته برای درک چنین شبی لحظه شماری می‌کرده‌اند.

عبادت در شب قدر از عبادت هزار ماه برتر بوده و مقدرات یک‌ساله انسان‌ها در این شب رقم می‌خورد. در چنین شبی ملائک به زمین فرود آمده و مقدرات افراد را بر امام زمان(عج) عرضه می‌کنند؛ بر این اساس احیای این شب و سپری کردن آن بر تلاوت قرآن و مناجات و راز و نیاز با خداوند در چنین شبی بسیار توصیه شده است.

البته نکته‌ای که باید در این راستا مورد توجه قرار گیرد، بهره‌گیری از این شب برای برقراری پیوند عمیق با خداوند متعال است. شب قدر در اصل فرصتی برای تفکر و تدبر است، فرصتی برای بازبینی رابطه بین عبد و معبود، زمانی است برای مرور گذشته و تلاش برای ساختن آینده‌‌ای بهتر و در یک کلام بهترین زمان برای پذیرش توبه به درگاه الهی است.

امشب آخرین شب قدر از شب‌های قدر امسال است، شبی که می‌توان در آن ره صد ساله را یک شبه پیمود و مسیر سعادت یا شقاوت خود را با تنها چند ساعت توجه درونی و راز و نیاز با معبود معین کرد.

ارزش شب قدر به سبب اموری است که در آن مقدر می‌شود

حجت‌الاسلام سید رضی موسوی شکوری مدیر حوزه علمیه خوی و امام جمعه این شهرستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این خصوص، گفت: شب قدر به یقین از شب‌های با عظمت سال است که درهای رحمت الهی در چنین شبی به روی بندگان گشوده شده و توفیق توبه و انابه در آن آسان‌تر از دیگر ایام سال است.

وی فضیلت این شب را به اعتبار اموری دانست که در آن محقق می‌شود و بر این اساس گفت: اجزای مکان و یا زمان درجه و رتبه وجودیشان نزد خداوند متعال یکی است و در این میان فضیلت و ارزش شب قدر به سبب اموری است که در آن شب بر بندگان معین می‌شود.

موسوی شکوری تصریح کرد: مقدرات و سرنوشت یک‌ساله انسان در چنین شبی تعیین می‌شود که این سرنوشت بر اساس لیاقت‌ها و شایستگی‌های افراد از یکدیگر متمایز می‌شوند.

مدیر حوزه علمیه خوی نزول قرآن در شب قدر را از فضایل اصلی شب قدر عنوان کرد و افزود: خداوند قرآن کریم را در شب قدر نازل کرده و آن را بالاتر از هزار شب قرار داده است.

وی شب قدر را فرصت مغتنمی برای آشتی با خداوند یاد کرد و افزود: شایسته است مسلمانان در چنین شبی رابطه خود و خدایشان را اصلاح کرده و از این شب نهایت بهره را ببرند.

موسوی شکوری با اشاره به قرارگیری شب‌های قدر در ماه رمضان، به عنوان بهترین ماه سال، گفت: ماه رمضان ماه روزه‌داری است و یکی از فلسفه‌های اصلی وجوب روزه در این ماه رعایت تقوای الهی است.

امام جمعه خوی بر این اساس، عمل به واجبات الهی و دوری از محرمات را نمود حقیقی تقوا در زندگی بشر بیان کرد و افزود: با در نظر گرفتن این موضوع می‌توانیم از اعمال خود حساب کشیده و خود به جایگاه حقیقی خود در محضر خداوند پی ببریم.

حضور پرشور جوانان آذربایجانی در دو شب احیای گذشته

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی با اشاره به برگزاری مراسم شب بیست و سوم ماه رمضان در مساجد جامع و محلات، بقاع متبرکه، امام‌زاده‌ها، حسینیه‌ها و هیئات مذهبی سراسر استان، گفت: خوشبختانه طی دو شب گذشته نیز شاهد اوج حضور مردم استان و به ویژه جوانان در مراسم شب‌های احیا بودیم.

حجت‌الاسلام سید محمد فخری با اشاره به اینکه این حضور موثر جوانان سبب افزایش سطح نشاط معنوی مجالس می‌شود، این مسئله را ناشی از اوج توجه جوانان استان به مسائل دینی و مذهبی دانست و تصریح کرد: هسته اصلی این تجمع با شکوه در مصلی بزرگ امام خمینی ارومیه بود، به طوری که خیل عظیمی از جمعیت نیز در محوطه بیرونی مصلی از مراسم برگزار شده در این محفل نورانی بهره‌مند شدند.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده برای برگزاری برنامه‌های مختلف در قالب مراسم‌های برگزار شده، گفت: امشب نیز ضمن بهره‌گیری از سخنرانی‌های روحانیون مختلف پیرامون اهمیت شب‌های قدر و فضیلت آن، مراسم ادعیه‌خوانی، مداحی و قرائت دعای جوشن کبیر ادامه داشته و مراسم قرآن سر گرفتن نیز در تمام این مکان‌ها اجرا می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی از عموم مردم مومن استان خواست تا ضمن حضور در مراسمات شب‌ بیست و سوم، حرمت ایام را نیز حفظ کرده و از انجام اعمالی که سبب ضایع شدن حقوق دیگر افراد می‌شود خودداری کنند.

به هر حال اگر نتوانسته‌ایم از فضائل و برکات دو شب گذشته بهره لازم را ببریم، اگر شب نوزدهم از خواب غفلت بیدار نشدیم و شب بیست و یکم هوش و حواسمان به بقیه بیش از خدا بود، اگر هنوز دلمان با خدا غریبه است، امشب را از دست ندهیم که حاصل غفلت این شب، حسرت یک ساله‌ای خواهد بود که می‌تواند به بلندای تمام طول عمر فرد نیز عذاب‌آور باشد.

امشب بهترین فرصت برای زدودن آلودگی‌های رسوب شده در عمق قلب‌هایمان است، آلودگی‌هایی که در گیر و دار زندگی روز مره رنگ عادت به خود گرفته‌اند و ما هر روز بی‌تفاوت و ساده از کنار آنها می‌گذریم.

امشب که دل‌های خود را در چشمه زلال توبه شستشو دادیم، در لحظه‌های ناب استجابت، همه را برای خود نخواهیم، بیماران، دردمندان، مظلومان غزه، سوریه، عراق و لبنان را به یاد آوریم و از همه مهم‌تر دل داغدیده امام زمان(عج) که از پشت پرده غیبت نظاره‌گر اعمال پیدا و پنهان ماست و فراموش نکنیم «شب قدر؛ شب بیدار شدن است، نه شب بیدار ماندن»...

خدایا؛ شب قدر است و قدر شب قدر را تو دانی

به قدر من ننگر، قدر خویش عطا کن.

و چه زیبا گفت شاعر آن هنگام که گفت؛

بازآ، بازآ، هر آنچه هستی بازآ

گر کافر و بت‌پرستی بازآ

این درگه ما درگه نومیدی نیست

صد بار اگر توبه شکستی بازآ

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: